۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۱۵:۱۸

نگاهي نو به معضل مهاجرت غيرقانوني

فيلمساز ايتاليايي: ما بدترين سياستمداران دنيا را داريم

تنها نماينده سينماي ايتاليا در بين 21 فيلم حاضر در بخش مسابقه رسمي پنجاه و هشتمين دوره جشنواره فيلم كن، ديروز در كاخ جشنواره روي پرده رفت.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري مهر، فيلم "همينكه به دنيا آمدي، ديگر نمي تواني پنهان شوي" به كارگرداني ماركو توليو جوردانا، داستان پسركي دوازده ساله به نام ساندرو از يك خانواده نسبتاً مرفه اهل برشا در شما ايتاليا است كه به هنگام گردش روي آب، از قايق بيرون مي افتد. ساندرو توسط مهاجري غيرقانوني اهل روماني از غرق شدن نجات مي يابد و در يك كشتي مملو از مهاجران غيرقانوني پناه داده مي شود. همينكه پسرك از كشتي پايين مي آيد و به نزد خانواده اش مي رود، با واقعيتي وحشتناك روبرو مي شود كه نگاه او را به زندگي براي هميشه تغيير مي دهد.
جوردانا كه يكي از فيلمسازان محبوب كن است و در سال 2003 توانسته جايزه بخش نوعي نگاه را با "بهترين سال هاي جواني" از آن خود كند، در فيلم جديدش نگاهي تلخ به قضيه مهاجرت غيرقانوني و مشكلات ناشي از آن مي اندازد. اين فيلمساز ايتاليايي در كنفرانس خبري پس از نمايش "همينكه به دنيا آمدي . . ." گفت: "مي خواستم در فيلم درباره توانايي يا ناتواني خودمان در برخورد با حضور مهاجران غيرقانوني در شهرهايمان حرف بزنم. ما احساس كرديم كه بايد با نگاهي معصومانه به آنها نگاه كنيم. به همين دليل قهرمان داستان را يك نوجوان انتخاب كردم تا او بدون پيش داوري و تعصب از نگاه خودش به اين موضوع نگاه كند."
جوردانا افزود: "ايتاليا يكي از آن كشورهاي اروپايي است كه تاريخ آن چندان با استعمار گره نخورده است. ما هرگز عادت نداشته ايم كه با ديگران ارتباط داشته باشيم و يا با مردماني از فرهنگ هاي گوناگون در يك جا زندگي كنيم. در واقع اين ايتاليايي ها بوده اند كه از كشور خود به كشورها و فرهنگ هاي ديگر مهاجرت كرده اند. اين ميراث فرهنگي بايد ما را نسبت به سرنوشت مهاجران و مشكلات آنها حساستر كند. سياستمداران ما بدترين سياستمداران دنيا هستند و چون نمي توانيم انتظار چنداني از آنها داشته باشيم، پس بايد خود شهروندان ايتاليايي نمونه بارز احترام به مهاجران ساير فرهنگ ها باشند."
فيلمساز 55 ساله ايتاليايي كه از موسيقي فيلم "پوست نرم" فرانسوا تروفو در فيلم خود استفاده كرده، درباره سخت ترين بخش فيلمبرداري گفت: "شايد برايتان عجيب باشد اگر بگويم سخت ترين بخش ها براي فيلمبرداري نه صحنه هاي روي آب، بلكه صحنه هاي گفتگو درون خودرو بودند. ترجيح مي دهم صحنه هاي داخل خودرو را در استوديو بگيرم و بعد به روش هيچكاك جلوه هاي ويژه به آن اضافه كنم."

کد خبر 184116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha